Linja-autoturma

Vuonna 2008, tarkalleen ottaen 19.päivä huhtikuuta, sattui Espanjan Malagassa linja-autoturma. Turman aiheuttanut maastoauto oli ohittamassa linja-autoa vasemmalta, kun sen kuljettaja menetti ajoneuvonsa hallinnan. Osuttuaan moottoritien keskikaiteeseen, maastoauto kimposi linja-auton vasempaan takakulmaan. Linja-auto pyörähti ja kaatui keskikaiteeseen, joka lävisti bussin.

Tänään harjoittelimme toimintamallia, jonka käytäntöön panoa ei minun tarvitse toivottavasti olla koskaan todistamassa. Harjoituksen aiheena oli kyljelleen kaatuneen bussin tukeminen ja nostaminen ilmaan, jotta bussin alla olevat potilaat saadaan irrotettua. Itse tuentaan käytettiin pelastusportaita ja paineilmakäyttöisiä tukitankoja. Nosto suoritettiin matalapaine- ja kiilanostotyynyjä avuksi käyttäen. Matalapainenostotyynyllä voidaan maksimissaan nostaa 10 tonnin kuorma. Harjoituksessa kyseisiä tyynyjä oli 2kpl ja ne sijoitettiin bussin etu-ja takaosan alle. Ennen tyynyjen asentamista oli kuitenkin bussi tuettava pelastusportailla, jotka asennettiin etu-ja taka-akselille, renkaiden alle. Tuennan jälkeen oli vielä bussia nostettava kiilanostotyynyillä, jotta itse isot matalapainetyynyt saadaan asennettua hyvin paikalleen.

Pitää myös varmistua siitä, että noston aikana mahdollisesti tapahtuva tyynyrikko tai muu nostolaitteiston toimintahäiriö, ei aikaan saa bussin tippumista takaisin potilaiden/hoitohenkilöstön päälle. Tähän tarkoitukseen käytettiin paineilmakäyttöisiä tukitankoja, jotka kiilataan kiinni kattoluukun yläreunaan. Noston aikana tukitankoihin syötetään paineilmaa, jolloin tangon sisässä oleva sylinteri työntyy ulospäin ja estää bussin tippumisen alas.

Harjoituksessa oli käytössä käsittääkseni alalle juuri saapunutta kalustoa, joka nimenomaan on suunniteltu kyseisiä onnettomuuksia varten.Taidan tästä eteenpäin linja-autossa matkustaessani etsiä istuimen, josta löytyy turvavyö.

Mukaan bussin nostoon pääset täältä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *